W niedzielę Wujek Bohun – znany i lubiany polski YouTuber tworzący filmy dotyczące symulatorów opublikował wyjątkowe wideo – dwugodzinny wywiad z przedstawicielami studia SCS Software – twórców Euro Truck Simulator 2 i American Truck Simulator. O czym mówili?
W czasie wywiadu Wujek Bohun miał okazję zagrać w nadchodzący dodatek do ETS2 i ATS – Heavy Cargo – ciężkie ładunki, czyli tak zwane Overveighty! Ta para dodatków już wkrótce będzie miała swoją premierę. Pisaliśmy o nich już tutaj i tutaj. Temu tematowi poświęcono część rozmowy. Ale zaledwie małą. Wujek oraz Eryk i Piotrek z SCS Software mieli znacznie więcej do powiedzenia i przedyskutowania. Rozmawiali między innymi o dodatkach mapowych, odświeżeniu starej części Europy, o tym jak studio wybiera, projektuje i tworzy funkcje do gry, o tym co by zmieniło (a raczej czego by nie zmieniło) wprowadzenie DirectX 11 i Vulcanu. Wujek Bohun próbował wyciągnąć też deklaracje dotyczące funkcjonalności zakupu naczep. Czy to mu się udało? Co odpowiedzieli przedstawiciele czeskiego studia? Odpowiedź w filmiku.
Zdajemy sobie sprawę, że film jest mega długi – 2:09h. Dlatego też, na potrzeby tych, którzy nie mają wolnych dwóch godzin, poniżej przedstawiliśmy w punktach to o czym Bohun rozmawiał z pracownikami SCS Software i co mu odpowiedzieli. Aby nie psuć zabawy tym, którzy zdecydują się na obejrzenie całego filmiku, zestawienie ukryliśmy używając funkcjonalności tzw. spoilera. Jeżeli więc chcecie je przeczytać naciśnijcie na poniższym pasku na symbol plusika przy słowie rozwiń.
Rowziń
Overweight DLC:
Na początku po 8 ładunków do ETS2 i 8 do ATS
Na początku dodatek wyjdzie do ETS2, w przeciągu maksymalnie dalszego miesiąca także do ATS
Dodatki do obu gier będą sprzedawane oddzielnie
Tworzenie tego dodatku to nie tylko stworzenie nowych modeli i przypisanie do nich konkretnej wagi. To także rozliczne zmiany w fizyce, dodanie skrętnych osi naczep, dostosowanie silników i skrzyń biegów. Ciekawostką jest fakt, że tworzenie DLC wymagało pewnego dostosowania kilku prefabów (siedzib firm).
W przypadku ETS2, do gry będą dodane nowe warianty podwiozi kilku ciężarówek – 8×4. Studio obiecało, że zawsze ciężąrówki będą dodawane do gry za darmo, więc teraz pracuje nad znalezieniem takiego rozwiązania, aby te podwozia nie były częścią DLC (wtedy niektórzy gracze mogą powiedzieć, że studio żąda zapłacenia za ciężarówki), a z drugiej aby nie miała miejsce nierealistyczna sytuacja gdy gracz nieposiadający dodatku weźmie tak mocarną ciężarówkę do wożenia małego i lekkiego ładunku.
Naczepy w ATS będą inaczej skonstruowane niż w Europie (specyfika Ameryki)
Póki co pojazdy z ciężkimi ładunkami – Overweight nie pojawią się w ruchu ulicznym (szczególnie w ATS problem z mijaniem się na zakrętach).
Mapa:
Studio pracuje nad kolejnym stanem do ATS – w związku z tajemniczym wideo – teaserem wydanym ledwie przed kilkoma dniami, w filmie nie pada nazwa stanu
Studio pracuje też nad kolejnym dużym dodatkiem mapowym do ETS2 (nie podano jaki kraj).
Po przeskalowaniu mapy ATS, jego skalę zrównano do skali znanej z ETS2 (z 1:35 do 1:20). Stany, mimo że są tylko 3 to ich powierzchnia wynosi 1 milion kilometrów kwadratowych, a więc mniej więcej tyle co terenów dostępnych w podstawowym ETS2 bez dodatków. Jeżeli mapy by nie przeskalowano, produkcja byłaby szybsza.
SCS zdaje sobie sprawę z potrzeby odświeżenia mapy Europy, aczkolwiek zespół twórców map jest jeszcze zbyt mały aby móc wydzielić z niego sensownych rozmiarów zespół do rekonstrukcji starej mapy.
Wybór i projektowanie funkcjonalności:
Tworząc jakąś funkcjonalność do gry studio stara się jak najbardziej ją dopracować, jak najlepiej osadzić w realiach gry i jak najwnikliwiej przetestować, aby ta funkcjonalność miała sens i nie była pełna błędów.
Wybór tworzonych funkcjonalności i ich kształt to wynik wielu analiz i skutek wielu kompromisów:
Wizji różnych pracowników
Analizy za i przeciw
Użyteczności dla użytkowników vs kosztów jej stworzenia
Realistyki i atrakcyjności dla najbardziej wprawionych graczy vs grywalności i atrakcyjności dla nowicjuszy
Zakup naczep:
Bohun jako osoba będąca wielkim zwolennikiem tej funkcjonalności przyciskała Eryka i Piotrka z SCS do muru, pytając wręcz kiedy będzie ta funkcja.
Przedstawiciele SCS Software dokonali ad-hoc analizy ten funkcjonalności, obalając mit jakoby wystarczyło przekopiować tylko i wyłącznie kilka linijek kodu z poprzednich gier.
Przedstawili jakich zmian i modyfikacji należałoby dokonać w innych aspektach gry na potrzeby zakupu naczep
Zwrócili uwagę na jakie aspekty trzeba by zwrócić uwagę projektując tę funkcjonalność aby funkcjonalność była atrakcyjna dla najbardziej wprawionych graczy a przy tym grywalna dla nowicjuszy, którzy np. mogli by być niezadowoleni z konieczności jazdy 40% czasu bez ładunku.
Wbrew temu co myśleli niektórzy oglądający, twórcy nie wytłumaczyli przez to czemu nie zrobią tej funkcji. Przedstawiciele SCS wskazali jedynie że jest to znacznie bardziej złożona funkcjonalność, wymagająca znacznie szerszego zakresu prac i wymagająca znacznie większych nakładów na zaprojektowanie i realizację niż myśli większość graczy. A to wcale nie wyklucza pojawienia się w przyszłości tej funkcjonalności w grze.
DirectX 11 i Vulcan:
Studio ciągle pracuje nad usprawnieniem technologii używanej przez gry Euro Truck Simulator 2 oraz American Truck Simulator. Jednym z elementów na którym studio będzie pracować jest zmiana ze starych bibliotek graficznych DX9 oraz OpenGL na DX11 oraz Vulkan które mają odblokować nowe możliwości optymalizacji. Sama implementacja bibliotek DX11 oraz Vulkan nie przyniesie wielkiego wzrostu wydajności ale dzięki nim studio będzie mogło modyfikować silnik tak aby wykorzystać pełen potencjał tychże bibliotek.
Nowe ciężarówki w grze:
Negocjacje są bardzo długim i żmudnym procesem, który ceni sobie dyskrecję. Partnerzy nie bardzo lubią gdy publicznie mówi się o negocjacjach
W negocjacjach niczego nie możesz być pewnym aż do momentu gdy pod umową widnieją wszystkie podpisy
Studio ma już kilka gotowych ciężarówek, może więc się stać, że po dłuższym okresie posuchy, w krótkim okresie czasu pojawi się w grach kilka nowych ciężarówek. Jeżeli nie uda się w najbliższym czasie dopiąć negocjacji, najprawdopodobniej najszybciej zostanie wydana nowa Scania.
Inne:
Studio jeszcze w tym roku zmienia swoją siedzibę gdyż w tej już się nie mieści i poniekąd powstrzymuje to SCS przed rozwojem zespołu.
Jak tajemniczo stwierdził Piotrek, jeżeli wszystko pójdzie po myśli studia, bardzo pozytywnie zaskoczą graczy jeszcze w tym roku!