Czym jest open beta? Po co jest przeprowadzana? Jak działa? Jakie są korzyści dla graczy, moderów a jakie dla twórców gry? Wydawało się, że temat poruszaliśmy już na tyle często, że każdy gracz powinien z zamkniętymi oczami wyrecytować poprawną odpowiedź. Życie pokazuje jednak co innego.
Scania NextGen okazała się niemałym hitem, który zadziałał jak magnes i przyciągnął do open bety bardzo wielu graczy. Jak pokazuje praktyka, wielu z nich nie zna odpowiedzi na powyższe pytania. W związku z tym, kolejny raz pojawiają się pytania, które dla osób śledzących rozwój gry, czytających regularnie blog SCS Software bądź naszą stronę wydają się absurdalne. Gracze pytają m.in.:
Czemu na open becie nie działa multiplayer?
Czemu wywala mnie do pulpitu gdy mam mody?
Czemu nie działa taki i taki mod ?
Czy nadajesz się na testera?
Postanowiliśmy opracować temat open bet w taki sposób aby wyjaśnić wszystkie wątpliwości. Materiał okazał się tak długi, że zdecydowaliśmy się podzielić go na części. Dziś pierwsza część – odpowiemy na kluczowe pytania. Wyjaśnieniami mechanizmu bety zajmiemy się w kolejnej części. Zacznijmy od małej listy kontrolnej, dzięki której sprawdzisz czy Twój udział w beta testach to na pewno dobry pomysł. Sprawdź czy nadajesz się na testera open bety! Zaznacz wszystkie punkty z poniższej listy, które Ciebie dotyczą.
CZY:
Posiadasz kopię gry aktywowaną na STEAM?
Jesteś świadomy, że fanowski Multiplayer nie będzie działał z open betą?
Jesteś świadomy, że mody do gry mogą powodować występowanie błędów w grze lub nawet wyrzucenie gracza do pulpitu?
Jesteś gotów testować wersję open beta, w trybie dla pojedynczego gracza, na profilu bez jakichkolwiek modów?
Zdajesz sobie sprawę, że niemal codziennie będzie się pobierała kolejna wersja open bety aktualizacji – czasem ważąca nawet kilkaset megabajtów?
Przemyślałeś swoje odpowiedzi i zaznaczyłeś wszystkie z punkty które spełniasz? Pora na wyrok 😉
Zaznaczyłeś 5 z 6ciu lub mniej?. Kliknij na symbol plusa aby wyświetlić odpowiedź.
Niestety, wszystko wskazuje na to, że nie możesz testować z przyczyn technicznych, lub też że nie jesteś dobrym materiałem na testera. 🙁 . W tej sytuacji najwłaściwszym będzie jeżeli poczekasz na premierę finalnej wersji aktualizacji gry. Gdy tylko ta się pojawi, niezwłocznie napiszemy o tym na naszej stronie!
Dlaczego tak uważamy?
Nie rozumiesz jeszcze, bądź wciąż nie jesteś gotów zaakceptować tego o co chodzi w open becie. Open beta to proces testowania i zgłaszania błędów nadchodzącej aktualizacji znalezionych w czasie grania bez jakichkolwiek modów. Tu chodzi o eliminowanie błędów a nie tzw. wczesny dostęp (early access) do zawartości aktualizacji.
Rozumiemy Twoją chęć pogrania z najnowszą zawartością. Swoim testowaniem możesz jednak zmarnować czas i nerwy innych graczy. Spróbuj ich zrozumieć – osoby które są aktywnymi użytkownikami forum o symulatorach ciężarówek czy też grup/ profili facebookowych w czasie Open Bety, kilkanaście, bądź kilkadziesiąt razy dziennie czytają wciąż ponownie zadawane pytania takie jak te z początku naszego artykułu.
Wyobraź sobie co byś zrobił/zrobiła na ich miejscu? Wciąż byłbyś spokojny? Wciąż odpowiadałbyś z tym samym spokojem i pełną cierpliwością? Nie każdy tak potrafi. Oni czytając po raz setny te samo pytanie, zwyczajnie tracą wiarę w ludzkość.
Dlatego też gorąco apelujemy – zanim zaczniesz używać Open Bety zapoznaj się z jej zasadami i się do nich zastosuj! 🙂
Czy może jednak:
Zaznaczyłeś wszystkie sześć punktów? Jeżeli nie oszukiwałeś przy tym samego siebie, kliknij na symbol plusa aby wyświetlić odpowiedź.
Pełen szacun! Cieszy nas to! Powodzenia w testowaniu!
Skoro rozumiesz o co chodzi w beta testach i jesteś w stanie zaakceptować jej warunki, to znaczy, że możesz czerpać przyjemność z udziału w testach! A, no i mamy nadzieję, że nie będziesz tylko użytkownikiem czerpiącym radość z nowej zawartości, ale też osobą, która zgłosi trochę błędów na forum twórców gry! Pamiętajcie, spośród najaktywniejszych raportujących SCS Software wybiera osoby które zaprasza do bliższej współpracy!
Dobra, pora na zweryfikowanie, czy Ty i Twoja gra jesteście w pełni przygotowani na udział w becie. Aby wziąć udział w becie i dobrze raportować błędy:
Przygotuj specjalny profil gracza, pozbawiony jakichkolwiek modów, przeznaczony do testowania Open Bety. Możesz to zrobić poprzez
Stworzenie nowego profilu gracza
W przypadku używania profilu gracza na którym grało się do tej pory – stworzenie dedykowanego zapisu gry przeznaczonego na potrzeby Open Bety, na którym będą wyłączone mody (Przed przystąpieniem do beta testów należy sprawdzić czy na dotychczasowej wersji gry, profil ten, pozbawiony modów, działa poprawnie)
Uwaga, powinno się wykorzystywać tylko ten profil/zapis gry, którego używało się w czasie rozgrywki w trybie pojedynczego gracza!
Na wszelki wypadek przygotuj kopię swoich profili gracza poprzez zrobienie kopii folderu C:/Documents/Euro Truck Simulator 2/ profiles
Dołącz do testowania wchodząc we właściwości gry na Steamie, dalej w zakładce Beta (Okno Steam >Biblioteka > kliknij prawym przyciskiem myszy na Euro Truck Simulator 2 > Właściwości > zakładka Beta) wybierając: public_beta – 1.30 public beta). Hasło nie jest wymagane.
Włącz tryb dewelopera:
Wejdź w Dokumenty/Euro Truck Simulator 2 i otwórz plik config.cfg dowolnym edytorem tekstu (np. notatnikiem).
Zmień dla obu wymienionych, wartości parametrów z “0” na “1”.
Zapisz plik
W przypadku znalezienia błędu dotyczącego wyglądu świata gry – mapy i innych obiektów, ustaw kamerę tak aby błąd był jak najbardziej widoczny. Następnie naciśnij Shift + F11. Pojawi się okienko zapisywania błędu. Wypełnij je i zatwierdź.
Zapisaną informację o błędzie, wraz z jego współrzędnymi na mapie znajdziesz w pliku bugs.txt, w folderze Dokumenty/Euro Truck Simulator 2. Skopiuj ją w całości
W czasie zgłaszania błędu został zrobiony takżę zrzut ekranu fotografujący błąd. Znajdziesz go w Dokumenty/Euro Truck Simulator 2/screenshot
Miłego testowania! I w imieniu twórców gry – dzięki za każdy zaraportowany błąd! 🙂 Jeżeli to czytasz, to zasadniczo nie musisz już kontynuować lektury artykułu. Dalsza część jest przeznaczona głównie dla osób, które na liście kontrolnej nie zaznaczyły wszystkich punktów 😉
Q&A czyli Pytania i Odpowiedzi
No dobra, skoro znasz odpowiedź, to pora na sesję pytań i odpowiedzi. Kliknij na symbol plusa aby przeczytać odpowiedź na pytanie.
1. Ile potrwa beta? Kiedy wyjdzie finalna/pełna wersja aktualizacji?
W skrócie: Dokładnie tyle ile będzie konieczne.
Pisząc szczegółowiej: Testy nie trwają nigdy określonej ilości dni. Nie są “sterowane kalendarzem”. W beta testach chodzi o to żeby jak najdokładniej sprawdzić nadchodzącą aktualizację, znaleźć i zgłosić jak najwięcej błędów, a następnie te błędy naprawić. Testy skończą się wtedy gdy zostanie osiągnięta odpowiednia jakość. Może to mieć miejsce po 3 dniach a może po 3 tygodniach.
2. Czy to normalne, że w czasie bety gra mi się niemal codziennie aktualizuje?
W skrócie: Tak, to normalne zachowanie gry w przypadku open bety.
Pisząc szczegółowiej: Po naprawieniu pewnej ilości zgłoszonych błędów jest tworzony kolejny tzw. “build” gry, zawierający grę z naniesionymi poprawkami. A że natura łatania błędów jest taka, że naprawa jednego błędu może spowodować inny błąd, to buildy gry tworzy się praktycznie każdego dnia roboczego. To właśnie te buildy są pobierane graczowi biorącemu udział w open becie.
3. Czemu na open becie nie działa multiplayer?
W skrócie: Nie działa i nie będzie działał. Mod Multiplayera zostanie udostępniony dopiero do finalnej wersji aktualizacji gry.
Pisząc szczegółowiej: Multiplayer, tak jak i wszystkie inne mody, są fanowską nakładką na grę. A skoro to nakładka, to trzeba ją dopasować do kształtu “ciała” czyli do gry samej w sobie. A więc MP trzeba by przygotowywać do każdego jednego, codziennego builda open bety. A więc codziennie.
Pomijając fakt, że mija się to z przeznaczeniem bety, oznaczałoby to ogrom nieustającej pracy codziennie dla autorów modyfikacji multiplayer. Pracy której skutki przestawałyby być aktualne po kilkudziesięciu godzinach. Dlatego włąśnie multiplayer będzie działał dopiero z finalną wersją aktualizacji.
4. Czemu wywala mnie do pulpitu gdy mam mody?/ Czemu nie działa mi taki i taki mod?
Mody to zewnętrzne nakładki na grę. Oznacza to, że ich kształt musi pasować do kształtu gry. Gdy kształt gry się zmienia, nakładka może przestać pasować. A więc możę to się skończyć dziwnymi zachowniami rozgrywki, albo wręcz wyrzuceniem do pulpitu.
5. Dlaczego testy powinno się wykonywać bez modów - nawet gdy mody nie powodują wyrzucenia do pulpitu?
Nową aktualizację powinno się testować w trybie dla pojedynczego gracza, na profilu bez jakichkolwiek modów. Wszystko po to, aby sprawdzić czy sama ta aktualizacja nie zawiera błędów.
Czasami istnieją, szczególnie w modach fanowskich takie powiązania między plikami, o których by się wam nie śniło, albo na które byście powiedzieli ” To nie ma sensu! Co ma piernik do wiatraka? Jakaś część modu możę spowodować dziwne zachowanie gry. Wtedy to co się zidentyfikuje w czasie grania z modem, wcale nie będzie musiało być błędem samej aktualizacji,
Przykład:
Ci z Was, którzy są z ETS2 ,a także modyfikacją ProMods już ponad 4 lata, zapewne będą pamiętać moment wydania dodatku Going East!: Ekspansja Polska. Wtedy to, niektórzy gracze zaczęli raportować… Dziurę w mapie – brakującą teksturę terenu, na granicy Polski i Słowacji. Jak się okazało winien był mod ProMods, obejmujący wtedy tylko i wyłącznie tereny Skandynawii. Jak widzicie – mod na Skandynawię potrafił zepsuć coś 1000 kilometrów dalej.
6. Gdzie można zgłaszać błędy, niedokładności itp.?
W przypadku nieznajomości języka angielskiego rekomendujemy użycie Google Translate. W takim przypadku proponowalibyśmy aby zgłaszająć błąd podać opis zarówno w języku angielskim jak i polskim, oznaczając przy tym język. Twórcy gry powinni sobie jakoś poradzić 😉
8. Czy w open becie zostanie dodana jeszcze jakaś nowa funkcja?
Co do zasady nie. Jeżeli już cokolwiek miałoby się pojawić w ramach bety byłaby to ewentualnie jakaś mała, kosmetyczna nowość.
Open beta to ta faza gdzie do testów oddaje się wszystko, co chce się dać do dyspozycji graczy w finalnej wersji aktualizacji.
Masz jeszcze jakieś pytanie dotyczące open bety? Zostaw je w komentarzu. Pomoże nam przygotowywać kolejną wersję listy! 🙂