Doskonale wiemy, że naszą reakcję na temat uznacie za spóźnioną. Być może też nie całkiem się ona wam spodoba. Zdecydowaliśmy się jednak nie ulegać emocjom i tematykę projektu Euro Truck Simulator 2 Multiplayer poruszyć dopiero teraz.
Tych który o tym nie wiedzą, pragniemy poinformować, że tuż przed weekendem majowym, swoją premierę miała wersja ALFA amatorskiego multiplayera do Euro Truck Simulator 2. Pod pojęciem projektu amatorskiego mamy na myśli projekt nieoficjalny, a więc projekt, który nie jest w żaden sposób związany i umocowany przez autorów gry.
Moduł multiplayera możecie pobrać ze strony http://alpha.ets2mp.com/ Do działania wymaga on posiadania gry aktywowanej na platformie STEAM. Na piracie więc nie pogracie, choć jeżeli macie oryginała, pamiętajcie, że możecie go za darmo aktywować na steamie. Wystarczy tylko wejść w odpowiednią zakładkę i wpisać kod aktywacyjny. Dodatku tego używacie na swoją własną odpowiedzialność. Twórcy gry nie ponoszą odpowiedzialności za negatywne następstwa użytkowania tego nieautoryzowanego dodatku.
Od momentu premiery tej nakładki obserwujemy reakcję społeczności związane z udostępnieniem multiplayera. Można to określić krótko – dominuje zachwyt. Wszystkie niedoróbki, niedociągnięcia czy błędy społeczność tłumaczy sobie faktem, że jest to wersja alfa – a więc wersja mocno wczesna, nie końcowa. My w swojej ocenie postaramy się być pragmatyczni, na tyle, na ile jest to możliwe. W pierwszej kolejności szczerze chylimy czoła autorom dodatku. Ten niewielki zespolik, związany z na prawdę młody ludzi dokonał czegoś na prawdę poważnego. Stworzyli coś, czego nie stworzyli autorzy gry, nie mając przy tym dostępu do kodu źródłowego gry ( co by znacznie ułatwiło prace). Zmuszeni oni byli wręcz do działania dookoła, do “zmieniania nawyków gry”, a więc tak jakby nadpisywania kodu gry swoim kodem. Z technicznego punktu widzenia, to co zrobili autorzy Multiplayera to działania hackerskie. Choć nie można odmówić autorom, że działania hackerskie z dobrymi intencjami, sprawiające radość tysiącom graczy. Multiplayer działa, tysiące graczy korzystają z niego. Na prawdę wielka robota w wykonaniu autorów dodatku.
Naszym zdaniem autorzy dodatku są dopiero na początku drogi. Na programowaniu się nie znamy, więc nie zaryzykujemy stwierdzenia, że to co dotychczas zrobili, to najłatwiejsza część tworzenia multiplayera. Uważamy, że to co dotychczas zrobili to najbardziej spektakularna i najprzyjemniejsza część tworzenia multiplayera. Umożlwienie wzajemnego “widzenia się” innych graczy, umożliwienie kolizji między nimi, umożliwienie komunikacji za pomocą chata. To właśnie o tym gracze marzyli od dnia premiery tytułu. To dało autorom olbrzymi sukces.
Szkopuł jest jednak w tym, że gdyby to SCS Software wydało multiplayer dokładnie w takim stanie , nawet sygnując symbolem alfa, studio utonęłoby w morzu krytyki z racji niedopracowania projektu. Padałyby hasła pytające, jak deweloper może wypuszczać na rynek tak niedopracowany produkt. Prawda jest taka, że przed autorami tego dodatku jest teraz, naszym zdaniem najdłuższa, najtrudniejsza i najnudniejsza część. Poprawianie, uzupełnianie, ulepszanie.
Graliśmy, czerpaliśmy przyjemność z rozgrywki. Po krótkiej przygodzie z multiplayerem, bardzo szybko zwróciliśmy uwagę na dwa poważne problemy techniczne, które należy naprawić. Po pierwsze użytkownie mulitplayera może spowodować występowanie braku zleceń w trybie gry dla pojedynczego gracza. Po drugie naciśnięcie przycisku chatu resetuje force feedback, a w czasie “chatowania”, nie ma możliwości sterowania za pomocą kierownicy (możliwość ta istnieje w przypadku sprawdzania odległości od innych pojazdów na mapie, czy w przypadku korzystania z chata wbudowanego w platformę STEAM. Zapewne jest i więcej błędów. My graliśmy jednak krótko i dla przyjemności, a nie w celu wyszukiwania błędów.
Istnieje też wiele innych kwestii, które należy rozwiązać z koncepcyjnego punktu widzenia. Należy do nich przede wszystkim procedur związanych z nieodpowiedzialnymi graczami, takimi, których najważniejszym celem jest zrobienie jak największego bałaganu. Szczerze mówiąc, nie wyobrażamy sobie, aby grupa moderatorów zamiast czerpania przyjemności z jazdy miałaby poświęcać swój czas na pilnowaniu użytkowników i wymierzaniu im sprawiedliwości. Ale to tylko nasze prywatne zdanie. Wiele aspektów związanych z nieodpowiedzialnością kierujących powinno być zautomatyzowanych. Byliśmy świadkami sytuacji, gdy jeden kierowca dla żartu zaparkował przyczepę w poprzek mostu, całkowicie blokując przejazd. Następnie naczepę odpiął i odjechał kawałek. Pozostali kierowcy pozostali bezradni. Takich i podobnych sytuacji są dziesiątki. I w jakiś sposób trzeba będzie je rozwiązać. Zarówno programistycznie, jak i koncepcyjnie.
Cóż. Pozostaje nam życzyć autorom tego projektu wytrwałości w działaniu i powodzenia w kontynuowaniu prac!
PS. Za kilka dni możecie spodziewać się kolejnego mini dodatku do ETS2 zawierającego nowe malowania. Tym razem będą to malowania metallic. Dodatek ten będzie darmowy dla wszystkich, którzy aktywowali swoją grę na platformie https://worldoftrucks.com/en/