small_road_1-2Zapraszamy do przeczytania kolejnego tekstu z serii Goście piszą. Jeszcze dłuższego niż dwa poprzednie ;-). Dzisiaj, swoimi przmyśleniami zechciał się podzielić z nami Michcio, znany z ekipy Polish-GTS. Tekst ilustrujemy nie publikowanymi dotąd na naszym blogu screenami z ETS2.

Istnieje wiele koncepcji budowy map. Może ona być mała– lecz zarazem dokładna, może być większa – ale mniej szczegółowa. O sukcesie projektu decyduje znalezienie „złotego środka” i zachowanie równowagi między szczegółowością, a wielkością mapy. Nie jest to taka prosta rzecz jakby się wydawało. Moim zdaniem twórcy gry Euro Truck Simulator 2 znaleźli się bardzo blisko optimum.

Trzeba tutaj brać pod uwagę wiele czynników takich jak: czas wykonania mapy, budżet, szczegółowość, jakość, schematyczność i wiele innych. Wszystko to trzeba wziąć pod uwagę i umiejętnie wyważyć, aby mapa mogła zadowolić graczy. Wiadomo jest to, że każdy fan symulatorów ciężarówek najchętniej zwiedziłby całą Europę – od Portugalii po Moskwę i od Skandynawii po Grecję. Niestety taka mapa pozostaje na razie w sferze marzeń. Póki co trzeba zadowolić się tym, co jest, czyli Środkową Europą.

Zastanówmy się nad plusami i minusami takiej wersji mapy. amsterdam1-2Pierwszą rozważaną kwestią jest skala mapy, która jest kluczowa dla symulatorów. W Euro Truck Simulator 2 skala mapy ma być podobna do skali mapy z German Truck Simulator. Według mnie to dobry wybór. Ten rozmiar mapy pozwala na dość dużą szczegółowość, a co za tym idzie – realność mapy. Jest wystarczająca, by wytrawni gracze mogli czerpać radość z jazdy, ale nie jest zbyt duża, aby nie zanudzić zwykłych graczy, którzy nie są wielkimi fanami gatunku. Jadąc przepisowo, w German Truck Simulator z dodatkiem austriackim przejechanie trasy z Hamburga do Wiednia zajmowało około godziny realnego czasu. amsterdam2-2Trasa ta liczy w realnym świecie około 1300 kilometrów. W Euro Truck Simulator 2 mapa ma się rozciągać mniej więcej od Wielkiej Brytanii i Francji na zachodzie, po Polskę na wschodzie i tereny północnych Włoch na południu. Mapa ta będzie dwukrotnie większa od tej z German Truck Simulator. Sądzę, że teren, który zaoferuje nam SCS, będzie na tyle duży, aby nie znudził nam po kilku uruchomieniach gry.

Drugim czynnikiem jest szczegółowość mapy. Tutaj według mnie zaczynają się schody. Mapa z Euro Truck Simulator nie była dość dobrze odwzorowana, można było zauważyć zmiany krajobrazu wraz z przemieszczaniem się po Europie, jednak nie widzieliśmy charakterystycznych dla każdego kraju elementów. Teraz SCS zafundowało nam zdjęcia charakterystycznych miejsc, takich jak wiadukt kolejowy w Lewinie Kłodzkim, tamę Afsluitdijk w północnej Holandii, bramki poboru opłat na polskiej autostradzie A2 , charakterystyczny wiadukt na francuskiej autostradzie A4, czy też najnowsze zdjęcia pokazujące lotnisko w Amsterdamie. Widać, że twórcy chcą w pewien sposób pokazać, że także oni potrafią odwzorować dany obszar bardzo dobrze i że będzie on przypominał teren realny. Wiadome jest też to, że SCS nie jest w stanie odwzorować całego obszaru identycznie, tak jak jest w realnym świecie. Widok charakterystycznych wiaduktów, budynków czy innych elementów na pewno będzie cieszył oko.

amsterdam3-2Trzecim, według mnie najważniejszym elementem mapy jest odwzorowanie terenu. I to jest chyba największa bolączka symulatorów SCS. Wydawać by się mogło, że tam gdzie jest nizina, wyżyna lub góry, to i na mapie w tym miejscu krajobraz powinien tak wyglądać. W kwestii wyżyn i gór nie wygląda to tak najgorzej. Przykładem dobrego odwzorowania terenu mogą być tereny wyżynne i górzyste w austriackim rozszerzeniu German Truck Simulator, gdzie Austria naprawdę wygląda jak Austria. Tereny płaskie, równinne czy nizinne, nie są czymś czym SCS mogło się pochwalić. Trochę to głupio zabrzmi ale, moim zdaniem, twórcy boją się dużych przestrzeni i prześwitów. Teren obok drogi zwykle kończy się niewielkim pagórkiem, w tle ustawiony rząd drzew. I tak przez kilkaset kilometrów. Jedynie w austriackim dodatku do GTS możemy zauważyć ciekawie zrobione pagórki, lekkie pofalowania terenu, które wyglądają bardzo realnie i nie zamykają przestrzeni, tak jak tereny niemieckie. Nie jest to trudne do wyeliminowania – wystarczy przełamać pewien schemat przyjęty przez twórców i pokazać, że płaski teren też można zrobić w bardzo ciekawy sposób.

amsterdam4-2Kolejnym ważnym czynnikiem sukcesu mapy jest jej poziom schematyczności. Jak wszyscy wiemy twórcy wpadli w rutynę, która trwa już od Euro Truck Simulator, gdzie każde miasto wygląda bardzo podobnie. Spowodowane jest to tym, że powielany jest pewien schemat i nikt nie wprowadza innowacji do miast, charakterystycznych elementów jak skrzyżowania czy ronda. W Euro Truck Simulator 2 ma się to zmienić. Widzieliśmy już pakiet nowych skrzyżowań i węzłów. Niestety, nie było nam dane zobaczyć, jak one są wykorzystywane na mapie. Miejmy nadzieję, że dzięki tym nowym elementom wprowadzonym przez SCS miasta nie będą wyglądać tak samo, choć widząc zdjęcia Poznania czy Szczecina jednak muszę powiedzieć, że nie widać wielkiej różnicy. Szkoda, bo każde miasto powinno odróżniać się od siebie wieloma elementami a nie tylko budynkami w tle, jak to widzieliśmy w Euro Truck Simulator czy German Truck Simulator. Wiadome jest to, że mapa nie może generować żadnych błędów i wszystko musi być do siebie dopasowane. Nie oznacza to, że wszystko musi być budowane według pewnego powielanego schematu. small_road_2-2Czasem naprawdę warto wprowadzić pewną nowość, która może całkowicie odmienić wizerunek danego miasta. Zrobienie np. dróg jednokierunkowych, węzłów w miastach, nowych skrzyżowań, wysepek, sygnalizacji świetlnych, przejść dla pieszych nie byłoby wielkim problemem dla twórców, a znacznie urozmaiciłoby schematycznie budowane miasta.

Koniec cz.1. Część druga wkrótce.

Dodatek: Bałtycki Szlak

Dodatek już dostępny!
 

Zamów już dzisiaj!

ETS2 – dodatek Bałtycki Szlak
69.99 zł
Promocja:64.99 zł
Facebook
Reklama ;-)
Trochę statystyki :)
  • 0
  • 605
  • 260
  • 16 421
  • 456
  • 10 948